Tuesday, June 29, 2010

Persediaan demi persediaan..

UNIMAS semakin hampir....

            Sekarang tengah sibuk dengan membuat persediaan untuk ke UNIMAS. Tiket kapal terbangla, bankla, ptptnla, biasiswala, mcm-mcm...

             Nilah yang Rasulullah s.a.w bagitau. Hidup x akan lari dari cobaan. Sampai kita mati cobaan akan terus datang menguji, terutamanya bagi mereka yang mengejar dunia.. Semakin dikejar dunia ni, semakin jauh dia lari. Semakin ditinggalkan, dia akan datang menghamoiri, dan dia akan sujud pada tapak kaki kita.

            Lihatlah para sahabat r.anhum. Betapa mereka tidak hiraukan dunia hinggakan dunia datang dengan hina depan mereka. Buktinya, lihat Saidina Abu Bakar, Saidina Umar, Saidina Uthman, Saidina Ali, Bilal, Muaz bin Jabal, dan ramai lagi.

            Semuanya wafat dengan akhirnya menjadi pemimpin, penakluk dunia. Abu Bakar khalifah pertama, Umar khalifah kedua, Uthman khalifah ketiga, Ali khalifah keempat, Bilal gabenor Damsyik, Muaz gabenor Yaman. Dahsyat!!

              Berapa ramai orang yang kejar dunia, semuanya terkubur. Qarun, Firaun, Namrud, Haman, Abu Lahab, Abu Jahal dan ramai lagi. Qarun tenggelam dalam bumi, Firaun tenggelam dalam laut, Namrud mati digigit nyamuk yang tempang, Abu Jahal ditombak oleh dua pemuda. Macam-macam!!

            Kita seharusnya muhasabah diri kita, apakah matlamat kita?? Duniawi or ukhrawi?? Duniawi?? Jadilah seperti Qarun, Firaun, Haman dan sebagainya. Ukhrawi?? Jadilah seperti Abu Bakar, Umar dan lain-lain sahabat.

FIKIR-FIKIRKAN.....

1 comment:

  1. dlm gambar tu, tersilap susunan jemaah..
    sepatutnya wanita dewasa kat belakang jemaah wanita kanak-kanak...

    ReplyDelete