Tuesday, August 17, 2010

Bulan Ramadhan bulan yang mulia....

Berada di rumah dengan tiada apa-apa aktiviti mmg memboringkan....

 Selain dari bersolat jemaah 5 waktu, baca Quran, Berposa, bersahur, berbuka posa, bertarawikh n bertadarus, xde pe aktiviti len yg dibuat...

  Tapi, baru-baru ni ada berita menggemparkan, (budak SERATAS je kowt), sahabat aku, Nadzlen dimasukkan ke hospital, seminggu sblum posa. Doktor bagitau nama penyakit dia tu spontaneous pneumathorax. Akupun xtau apa dia. Dr bgtau, gas oksigen dihirup, tapi xdpt lpskan karbon dioksida, so oksigen terperangkap di body cavity di luar paru-paru. So, sgt bahaya. So, dr cucuk tiub ke cavity tu, dan tiub tu bersambung ngan satu balang kosong bertujuan untuk buang gas tu. Alhamdulillah, 5 hari lpas tu, dia mrnjalani pembedahan untuk buang tiub tu... Nger gak aku dengar.. Dan sekarang alhamdulillah, dah pun keluar wad, n bakal menghadapi exam x lama lagi. Alhamdulillah. Aku ada sekali ziarah dia, dengan sahabat aik aku, Raja Mohd Sauqi, udak Kuale....

 Ada satu lagi berita gempar...

 Baru je tadi aku dilanggar oleh mamat motor dari kampong sebelah, dia naik RXZ, aku naik Honda Wave 100 ja. Nilah first time eksiden. bengkak jugak kaki aku.... Kifarah dosa agaknya, almaklumlah, dosa menimbun-nimbun. Melayang RM100 ganti motor dia, sebab aku yang salah, x bg signal nak lintas. Alhamdulillah hari ni aku pakai helmet, selamat kepala aku. Hehehe....

 Kaki plak bengkak, risau gak. Nak solat tarawih payah, nak tdoq payah. Tapi, teman-teman, ada satu hikmah yang Allah nak ajaq melalui kejadian ni... Nilah pertama kali terlupa nak baca doa naik kenderaan. Teman-teman tau doa naik kenderaan?

 Camni...

1) Subhanallazhi sakhkhorolana haza wa ma kunna lahu mukrinin, wa inna ila robbina lamun qalibun.

2) Wa ma qadarullaha haqqaqadrihi wal ardhi jamia'n qabdhatuhu yaumal qiamah was sama wa tu, mutwiyyatum biyaminih, subhanahu wa taala 'amma yushrikun...

Ibnu Abbas dalam satu riwayat bagitau, kalau baca doa ni, eksiden jugak, boleh tuntut kat dia di akhirat.
Yang pertama tu x ingat surah mana, tapi yang kedua surah an-Nisa' ayat 63, kalau x clap...

Jadi, teman-teman, bacalah doa naik kenderaan semasa naik kenderaan, semoga Allah melindungi perjalanan kita. Amin....

2 comments: