Thursday, August 19, 2010

bahaya tangguh....

sehari selepas kemalangan...

 aku banyak rehat ja kat umah. Segala kerja rumah aku yang kena buat. Basuh baju, kemas rumah, buang sampah, cuci pinggan n macam2 lagilah. Ringkas kata, jadi sura rumah tangga. Hehehehe....

 Tapi, semalam ada satu peristiwa. Disebabkan kaki aku yang belum 100% sembuh, aku banyak baring depan tv. So, aku banyak tangguhkan kerja. Aku selalu kata, "ala, sat lagilah buat. Nak tido jap r."

 Teman-teman nak tau apa jadi? Satu kerja pun x siap. Baju x berjemeur, pinggan x basuh, umah x kemas, sampah x dibuang n mcm2 lagi sampaikan akupun x mandi lagi sampaila ke zohor. Ingat nak tido kejap je, last2 bawak sampai ke pukul 1.15 petang. Waduh, bisa. Banyak lagi keje x buat. Kuang3....

  Nak buat camne.. Terpakselah hantar mesej kat mak guna SMS minta maaf n bagitau akan buat lepas zohor. Naseb bek x kena marah.

 Nilah, bahaya tangguh ni. Pujangga pun ada bermadah, bertangguh itu pencuri masa. Allah pun ada bersumpah dengan masa dalam al-Quran, menunjukkan pentingnya penjagaan masa. Yang tadi bertangguh dalam kerja duniawi. Cuba bayangkan bertangguh dalam amal ukhrawi. Jap lagila solat, jap lagila sedekah, nantila baca Quran, esok2la zikir, tup2, da ade dalam kubur. Alangkah ruginya kite. Sebab tu dalam surah as-Sajdah, tapi x igtla ayat ke berape..

"wahai tuhan kami, kami dah lihat, kamu dah dengar, maka pulangkanlah kami (ke dunia) untuk kamai beramal soleh kerana sesungguhnya kami telah yakin", cuba teman-teman cari ayat ke berape yek.

 Nilah bahayanya tangguh. Jadi, janganlah kita bertangguh, dalam kerja duniawi ke, lebih-lebih lagi dalam kerja ukhrawi..

INGAT ye....

No comments:

Post a Comment